학과 소개






최정화 교수

연락처 : 033-248-1928

e-mail : jhchoi@hallym.ac.kr





학력

미시간 주립대 박사 (광고홍보학과 홍보 전공)
미시간 주립대 석사 (광고홍보학과 광고홍보 전공)
서강대 신문방송학과 학사 


주요 경력

한국헬스커뮤니케이션학회 스커뮤니케이션연구 편집위원장 
한국헬스커뮤니케이션학회 총무·연구 이사 역임 


연구 및 저서

<논문> (최근 3년)

Choi, J. & Kim, K-H. (2022). The Differential Consequences of Fear, Anger, and Depression in Response to COVID-19 in South Korea. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 6723 [SSCI]

Choi, J. (2022). Do Facebook and Instagram Differ in Their Influence on Life Satisfaction? A study of College Men and Women in South Korea, Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 16(1), Article 2 [SSCI]

Jeong, J-S., Choi, J., & Noh, G-Y. (2021). Fear appeal effectiveness in antismoking campaigns: do anger and smoking matter? Psychology, Health, and Medicine, DOI: 10.1080/13548506.2021.2006251 [SSCI]

Choi, J., Chung, Y., Lee, H-E., & Prieler, M. (2021). Gender and Cultural Differences in the Relationships between Self-Esteem Contingency, Body Talk, and Body Esteem, Children, 8, 1009 [SCI(E)]

김경희, 최정화 (2021). 팬데믹 상황에서의 인지적 정보처리와 행위적 실천: 비판적 이해와 사회적 소통능력의 효과를 중심으로. 한국언론정보학보, 109, 99-123 [KCI]

최정화 (2021). 대학생들의 SNS 이용과 사회적 지지와의 관계에서 SNS친구들의 반응성 인식 및 자아존중감의 조절 효과, 디지털융복합연구, 19(5), 433-442 [KCI]

Prieler, M., Choi, J., & Lee, H-E. (2021). The Relationships among Self-Worth Contingency on Others’ Approval, Appearance Comparisons on Facebook, and Adolescent Girls’ Body Esteem: A Cross-Cultural Study. nternational Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 901 [SSCI]

최정화 (2020). SNS상 긍정적 및 부정적 사회적 공유(social sharing)가 대학생들의 심리적 안녕에 미치는 영향. 한국소통학보, 19(4), 91-117 [KCI]

Choi, J. & Jeong, J. (2020). The effects of antismoking campaigns on nonsmokers in South Korea: perceived threat, attribution, and help-giving. Psychology, Health & Medicine, 26(3), 366-374 [SSCI]

Choi, J. & G-Y, Noh (2020). The effects of a stigmatizing anti-smoking campaign on autonomous vs. controlled motivation: The case of South Korea. Health Communication, 35(9), 1073-1080 [SSCI] 

 

<논문>

대학생들의 SNS 이용과 사회적 지지와의 관계에서 SNS친구들의 반응성 인식 및 자아존중감의 조절 효과 2021.05

 

The Relationships among Self-Worth Contingency on Others’ Approval, Appearance Comparisons on Facebook, and Adolescent Girls’ Body Esteem: A Cross-Cultural Study 2021.01

 

SNS상 긍정적 및 부정적 사회적 공유(social sharing)가 대학생들의 심리적 안녕에 미치는 영향 2020.11

 

The Effects of a Stigmatizing Anti-Smoking Campaign on Autonomous Vs. Controlled Motivation: The Case of South Korea 2020.06

 

The effects of antismoking campaigns on nonsmokers in South Korea: perceived threat, attribution, and help-giving 2020.04

 

The Mediating Effect of Smartphone Addiction in the Relationship between Basic Psychological Needs and Adaptation to University Life 2019.11

 

여대생들의 인스타그램 이용 행태(능동적 vs. 수동적)와 우울감과의 관계 자아 존중감의 조절 효과를 중심으로 2019.10

 

일반 성인의 건강문해력의 하위 차원과 건강 관련 행위간의 관계 2019.03

 

Effects of self-affirmation on message persuasiveness: a cross-cultural study of the US and South Korea 2019.01

 

미디어 이용에 따른 건강정보 과부하가 건강정보 불신에 미치는 영향 2018.04

 

원격의료서비스에 대한 기대 편익 인식에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 2017.11

 

닥터쇼핑 행동에 영향을 미치는 요인 연구 2017.09

 

Choi, J., Lee, S. &Kwon, M. (2017). A Cross-Cultural Analysis of the Effect of Social Media Use on Psychological Well-Being: The Role of Motivation, Social Support, and Self-Esteem, 한국소통학보, 16(2), p.103-143 [SSCI]

김성은, 노기영, 최정화 (2017). 원격의료서비스에 대한 기대 편익 인식에영향을 미치는 요인에 관한 연구. 디지털융복합연구, 15(11), p.471-484 [KCI]

 

김주미, 노기영, 최정화 (2017). 닥터쇼핑 행동에 영향을 미치는 요인 연구. 사이버커뮤니케이션학회, 34(3), p.5-40 [KCI]
 

이혜련, 이혜은, 최정화 (2017). Gender Differences in the Relationship Between Drinking Motives and Drinking Behaviors Among Korean College Students. Journal of Child &Adolescent Substance Abuse, 26(5), p.401-413 [KCI]
 

Lee, S., Choi, J., & Noh, G.. (2016). Factors Influencing Health-Related Internet Activities and Their Outcomes. Journal of Health Communication, 21(11), 1179-1186 [SSCI]
 

최정화·노기영 (2016). 사회적 규범인식, 평가 성향, 음주의 사회적 편익 인식이 대학생들의 음주 행위에 미치는 영향, 홍보학연구, 20(2), 60-83[KCI]
 

Noh, G., Lee, S., Choi, J. (2016). Exploring factors influencing smokers’ information seeking for smoking cessation. Journal of Health Communication, 21(8), 845-54 [SSCI]
 

Choi, J., Park, D. & Noh, G. (2016). Exploration of the Independent and Joint Influences of Social Norms and Drinking Motives on Korean College Students' Alcohol Consumption. Journal of Health Communication, 21(6), 678-87 [SSCI]
 

Prieler, M. & Choi, J. (2014). Broadening the Scope of Social Media Effect Research on Body Image Concerns. Sex Roles, 71(11-12), 378-388 [SSCI]
 

Lee, H., Lee. H. E., Choi, J. Kim, J. H., & Lee, H. (2014). Social media use, body image and psychological well-being: A cross-cultural comparison of Korea and the U.S. Journal of Health Communication. 19(12), 1343-1358 [SSCI]
 

최정화·박동진·김도진. (2014). “개인화된 규범적 피드백” 이 대학생 절주 의도에 미치는 효과. 한국광고홍보학보, 16(3), 251-281. [KCI, 광고홍보학회 이노션 학술상 수상]
 

Choi, J., Noh, G. & Park, D. (2014). Smoking cessation apps for smartphones: Content analysis with the Self-Determination theory. Journal of Medical Internet Research, 16(2), e44 [SCIE]
 

Jiang, P., Choi, J., Kwon, M.(2014). Influential factors for effective policy communication: communicating policies on elderly welfare to the young. Korean Journal of Public Relations Research, 18(3), 134-154 [KCI]



기타

상훈
◦2014년 한국광고홍보학회 이노션 학술상 (INNOCEAN best paper award, Korean Association of Ad & PR)
◦2018년 한국광고홍보학회 올해의 우수논문상 (Best paper award, Korean Association of Ad & PR)
◦2023 한림대학교 특훈교원 (Hallym distinguished professor, Hallym University)