학과 소개






박동진 교수

연락처 : 033-248-1929

e-mail : dongjinpark@hallym.ac.kr





학력

고려대 신문방송학과 (現 미디어학부) 학사


미시간 주립대 석사


앨라배마대 박사


주요 경력

한림대 창의미래융합대학원장
한림대 대외협력처장
한림대 미래교육평가원장
한림대 홍보센터장
한림대 SSK중형연구사업단 참여교수
한림대 BK21플러스 인터랙션디자인 전문인재 양성사업단 참여교수
한국PR학회 회장
한국언론학회 건강커뮤니케이션연구회장
홍보학연구 편집위원장
국가예방접종 정책홍보 자문위원 (2기)
대한의학회 보건교육위원회 위원
미디어 다양성 위원회 분과위원 (3기)
아동이 살기좋은 강원도 만들기 추진위원
노스캐롤라이나대 글로벌PR센터 초청연구원 


연구 및 저서 

우리나라 헬스리터러시 국가정책 방향 2022.10 


The Mediating Effect of Smartphone Addiction in the Relationship between Basic Psychological Needs and Adaptation to University Life 2019.11 


일반 성인의 건강문해력의 하위 차원과 건강 관련 행위간의 관계 2019.03


미디어 이용에 따른 건강정보 과부하가 건강정보 불신에 미치는 영향 2018.04


노인의 TV 건강정보프로그램 시청과 획득된 건강정보의 실천에 영향을 미치는 요인의 관계 2017.07


Exploration of the Independent and Joint Influences of Social Norms and Drinking Motives on Korean College Students` Alcohol Consumption. Journal of Health Communication; 2016. 


Effects of body image on college students' attitude toward diet/fitness apps on smartphones. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking; 2015. 


Determinants of Adoption of Smartphone Health Apps among College Students. American Journal of Health Behavior, 2014;38(6):860-870. 


Cognitive Factors of Using Health Apps: Systematic Analysis of Relationships Among Health Consciousness, Health Information Orientation, eHealth Literacy, and Health App Use Efficacy. Journal of Medical Internet Research; 2014; 16(5).


Smoking Cessation Apps for Smartphones: Content Analysis With the Self-Determination Theory. Journal of Medical Internet Research; 2014; 16(5). 


Communication-Oriented Person-Organization Fit as a Key Factor of Job-Seeking Behaviors: Millennials’ Social Media Use & Attitudes toward Organizational Social Media Policies. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking; 2013.


Brand Placement in Movies: The Effect of Film Genre on Viewer Recognition. Journal of Promotion Management; 2010; 16, 428-444. 


A Cross-Cultural Study of Effective Organizational Crisis Response Strategy in the U.S. and South Korea. International Journal of Strategic Communication; 2010, 4, 225-243. 


The presentation of CEOs in the press, 1990-2000: Increasing salience, positive valence, and a focus on competency and personal dimensions of CEO image. Journal of Public Relations Research; 2004; 16(1), 93-125. 


Korean and American Companies in Cyberspace: Comparing Public Relations Models Reflected in Web Sites. Journal of Asian Pacific Communication; 2003; 13 (1), 75-94. 


Public relation(ship)s or private controls? Practitioner perspectives on the uses and benefits of new technologies. The New Jersey Journal of Communication; 2003; 11 (1), 76-99. 


The political role and influence of business organizations: A communication perspective. In W. B. Gudykunst (Ed.), Communication Yearbook 26 (pp. 160-200). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers; 2002. 


주요 경력

2018년 한국광고홍보학회 올해의 우수논문상


2017년 한국헬스커뮤니케이션학회 학술상


2014년 한국광고홍보학회 이노션 학술상


2014년 한국PR학회 저술상


2003년 국제언론학회(ICA) 최우수 논문상(PR분과)


2002년 국제언론학회(ICA) 최우수 논문상(PR분과)


2002년 미국언론학회(NCA) 최우수 논문상 (PR분과)


2001년 미국 방송학회(BEA) 2등 논문상 (연구부문) 


2004년 앨라배마 대학교 대학원 최우수 연구상 (커뮤니케이션 대학)